Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży

Przed zapisem dziecka na zajęcia w naszej placówce zapraszamy na wizytę, dzięki której dopasujemy indywidualny program zajęć korekcyjnych. Prosimy o zabranie ze sobą dokumentacji medycznej, książeczki zdrowia oraz innych badań diagnostycznych dotychczas wykonanych.

Po zbadaniu, dziecko, zostanie przydzielone do odpowiedniej grupy oraz dostanie indywidualny program pracy nad swoją sylwetką. Naszych pacjentów motywujemy i nagradzamy medalami i pucharami, aby proces leczenia był przyjemny i przynosił zadowolenie dzieciom oraz rodzicom.

Na zajęcia z gimnastyki dziecko musi być przebrane w wygodny strój, skarpetki antypoślizgowe.

W czasie trwania zajęć rodzice mogą przebywać w placówce lub też mają możliwość pozostawienia dziecka pod opieką rehabilitantki. Warunkiem jest punktualne przywożenie i odbieranie dziecka z placówki oraz pisemne oświadczenie rodzica.

Zajęcia odbywają się w małych grupach: 6-8 osobowych, z podziałem na wady oraz wiek. Zajęcia trwają 45minut. Koszt 1 wejścia 15zł. Opłata pobierana jest z góry za cały miesiąc, np. jeśli dziecko przychodzi raz w tygodniu opłata stanowi ilość wejść 4x15zł = 60zł, dwa razy w tygodniu 8x15zł=120zł.

Główne zaburzenia, które mogą być poddawane gimnastyce korekcyjnej są:

  • plecy wklęsłe
  • plecy okrągłe
  • plecy płaskie
  • skolioza
  • płaskostopie
  • stopy płaskie, koślawe
  • stopy szpotawe
  • kolana koślawe
  • kolana szpotawe

Z myślą o zdrowym rozwoju Państwa pociech prowadzimy także zajęcia profilaktyczne zapobiegające Wadą Postawy.

Ponadto prowadzimy edukację promocji zdrowego stylu życia, a w szczególności:

  • uświadomienie dziecku i rodzicom istnienia wady i zagrożeń wynikających z tego faktu
  • kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
  • wygaszanie nieprawidłowych nawyków
  • wyrabianie u dziecka prawidłowej postawy podczas czynności życia codziennego
  • wytworzenie stabilizacji mięśniowo-więzadłowej kręgosłupa
  • rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych i skracanie nadmiernie rozciągniętych
  • zwiększenie pojemności życiowej płuc
  • zwiększenie zakresu ruchu w stawach i znoszenie ograniczeń
  • wzmocnienie osłabionych grup mięśni

Ćwiczenia korekcyjne

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte o podłoże.

RUCH: Dziecko unosi w górę zgięte kończyny dolne tak, by widzieć swoje stopy, następnie kładzie ręce na kolana i „siłuje się” z kolanami. Napina izometrycznie mięśnie brzucha i wciska lędźwie w podłoże. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa powinien być wciśnięty w podłogę, nie może się unosić.

cwiczenie PW: Leżenie tyłem nogi, ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, w stopach trzymana słabo napompowana piłka. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa przylega do podłogi.

RUCH: Dziecko unosi nogi w górę do kąta 90? trzymając piłkę podeszwową powierzchnią stóp. Wykonuje wolno ruchy opuszczając stopy do kąta 80-70?. Zakres ruchu zależny jest od siły mięśni brzucha. Przy słabych mięśniach brzucha polecamy dziecku utrzymać nogi w górze i wciskać odcinek lędźwiowy bez wykonywania ruchu.

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte o podłoże.

RUCH: Dziecko unosi nogi w górę do kąta 90?. Odcinek lędźwiowykręgosłupa przylega do podłogi, dziecko wciska umieszczoną pod plecami szarfę, wykonuje wolno ruch nóg w stronę prawą w bok 10-30 cm od osi środkowej ciała. Dziecko wytrzymuje w tej pozycji 5-10s następnie przenosi nogi na stronę lewą. Zakres ruchu, czas ćwiczenia i ilość powtórzeń zależny jest od siły mięśni brzucha i powinien być dobierany indywidualnie.

Ćwiczenia rozciągające mięśnie kulszowo–goleniowe

cwiczenie PW: Siad prosty szarfa zahaczona o 1 stopę.

RUCH: Dziecko trzymając szarfę przechodzi do leżenia tyłem z uniesioną prostą w kolanie nogą. Zakres ruchu uzależniony jest od długości mięsni kulszowo –goleniowych. Dążymy do tego by dziecko uniosło prostą nogę w stawie kolanowym do kąta 80? - 90?.

cwiczenie PW: Siad prosty szarfa zahaczona o 2 stopy.

RUCH: dziecko trzymając szarfę przechodzi do leżenia tyłem z uniesionymi, prostymi w kolanie nogami. Zakres ruchu uzależniony jest od długości mięsni kulszowo –goleniowych. Wytrzymuje w tej pozycji 5 -10s. Dążymy do tego by dziecko uniosło nogi proste w stawach kolanowym do kąta 80? - 90?. Miednica nie powinna się odrywać od podłogi.

cwiczenie PW: Pozycja zasadnicza- stanie prosto.

RUCH: Dziecko wykonuje skłon w przód, przy prostych nogach, starając się dotknąć palcami podłoża. W tej pozycji powinno wytrzymać 5-10s. Podczas tego ćwiczenia należy pilnować by oś kończyn dolnych była prostopadła do podłoża i kolana się nie uginały. Jeżeli dziecko nie dostaje rękami do podłoża zatrzymuje ruch w pozycji maksymalnego skłonu wytrzymując 5 -10s.

cwiczenie PW: Pozycja zasadnicza, rozkrok na szerokość bioder, ręce w górę.

RUCH: Opad tułowia w przód do jednej nogi (skrętoskłon) wytrzymać 5 s., zmiana strony. Kolana powinny być proste.

cwiczenie PW: Pozycja zasadnicza, stanie przed drabinką.

RUCH: Dziecko 1 nogę kładzie na drabince oraz wykonuje skłon w kierunku stopy tej nogi, wytrzymuje 5-10 s. Druga stopa ustawiona prostopadle do ściany (nie powinna być ustawiona w bok)

Ćwiczenia wzmacniające mięsnie pośladków

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy całe oparte o podłoże. Między kolanami umieszczona słabo napompowana piłka (piłka po ściśnięciu nie większa niż 10 cm)

RUCH: Dziecko unosi biodra w górę ściskając kolanami piłkę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie mięśni brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy. W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy całe oparte o podłoże. Między kolanami umieszczona słabo napompowana piłka (piłka po ściśnięciu nie większa niż 10 cm).

RUCH: Dziecko unosi biodra w górę ściskając kolanami piłkę i podnosi prawą nogę w górę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie m. brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy na piłce.

RUCH: Dziecko unosi biodra w górę wciskając całe stopy w piłkę i utrzymując równowagę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie mięśni brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

cwiczenie PW: Leżenie przodem (na brzuchu) na piłce, ręce ugięte w łokciach, stopy oparte o podłogę

RUCH: Dziecko unosi nogi w górę napinając pośladki i brzuch. W tej pozycji należy wytrzymać 5 - 10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.
(UWAGA: Pilnujemy by lordoza lędźwiowa się nie powiększała)

Ćwiczenia rozciągające mięśnie trójgłowe łydki

cwiczenie PW: Siad prosty szarfa zahaczona o stopy.

RUCH: Dziecko trzyma szarfę uniemożliwiając stopom wykonanie ruchu zgięcia podeszwowego, wytrzymuje w tej pozycji 10 s. następnie ciągnie szarfę do siebie zwiększając zakres zgięcia grzbietowego stopy wytrzymuje 10s.

cwiczenie PW: Stanie na dolnym szczebelku drabinki

RUCH: Wspinamy się na palcach unosząc pięty w górę i wytrzymujemy w tej pozycji 10 s. następnie dziecko opuszcza pięty jak najniżej w dół. Tułów i miednica dziecka przybliżone są do drabinki, wytrzymuje w tej pozycji 10 s.

cwiczenie PW: Dziecko stoi przed drabinką, stopy ustawione równolegle, następnie wykonuje wykrok 1 nogą w tył opierając ręce o drabinkę. Noga z przodu lekko ugięta w stawie kolanowym, kolano znajduje się nad stopą.

RUCH: Dziecko wciska ręce w drabinkę i dociska piętę nogi zakrocznej w podłoże. Biodra powinny być ustawione w osi ciała, pośladek napięty. Dziecko wytrzymuje w tej pozycji 10s. następnie zmienia nogę.

Ćwiczenia rozciągajace rozcięgno podeszwowe

cwiczenie RUCH: Chodzenie bokiem po kiju, palce stóp uniesione w górę.

cwiczenie PW: Pozycja zasadnicza, stojaca

RUCH: Wciskając stopę w podłoże, rolujemy stopy.

cwiczenie RUCH: Wchodzenie naprzemienne po drabinie raz prawą nogą raz lewą, stopy ustawione na zewnątrz.

Nauka prawidłowego obciążenia stóp

cwiczenie RUCH: Uczymy dziecka trójpunktowego podparcia stopy poprzez umieszczenie karteczek pod 1 i 5 głową kości śródstopia oraz po zewnętrznej stronie pięty. Istotnym elementem ćwiczenia jest to by dziecko miało kolano ustawione nad stopą (kolano patrzy na stopę) Dziecko ma za zadanie utrzymać wszystkie 3 karteczki i nie pozwolić jej wyciągnąć.

cwiczenie Nauka nawracania przodostopia i dociskania pierwszej głowy kości śródstopia, pięta pozostaje w odwróceniu.

PW: Dziecko w siadzie na motyla, stopy odwrócone, balon między stopami.
RUCH: Poprzez nawrócenie przodostopia dziecko wciska przodostopia w balon umieszczony między stopami.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie zginacze grzbietowe stóp strzałkowy długi i piszczelowy przedni

cwiczenie PW: Dzieci siedzą naprzeciwko siebie, nogi proste, ręce podparte z tyłu, na stopach mają zahaczoną taśmę.

RUCH: Zgięcie grzbietowe stopy z wytrzymaniem 5-10 s.

Ćwiczenia wyrabiające równowagę

cwiczenie RUCH: Chodzenie po półkolach sensorycznych utrzymując równowagę.

cwiczenie PW: Stanie prosto

RUCH: Dziecko unosi jedną nogę w górę i utrzymuje równowagę jak najdłużej. Mierzymy czas. Istotne jest to by podczas stania stawy skokowy, kolanowy biodrowy i barkowy były ustawione w osi strzałkowej ciała.

Aby zapobiegać i leczyć wady stóp oprócz prawidłowego obuwia należy zapewnić dziecku odpowiedni zestaw ćwiczeń wspomagający wzmocnienie mięśni oraz korygujący złe ustawienie stóp.

SP: Dziecko stara się utrzymywać pozycję półprzysiadu.
M: Druga osoba układa swoje ręce w różnych miejscach na ciele i próbuje wytrącić dziecko z równowagi, delikatnie przepychając je w różnych kierunkach. Dziecko stara się stać stabilnie, nie pozwalając wytrącić się z równowagi.

PW: Dziecko w pozycji półprzysiadu, kolana ustawione nad stopami (nie mogą się łączyć), stopy ustawione równolegle obok siebie.
RUCH: Wykonanie skoku do przodu z zatrzymaniem i prawidłowym utrzymaniem pozycji.

PW: Dziecko w pozycji półprzysiadu, kolana ustawione nad stopami (nie mogą się łączyć), stopy ustawione równolegle obok siebie.
RUCH: Wykonywanie skoków w różnych kierunkach z zatrzymaniem i prawidłowym utrzymaniem postawy.

PW: Stanie na jednej nodze.
RUCH: Dziecko stoi na jednej nodze a drugą próbuje jak najdalej sięgnąć nie dotykając podłogi.

PW: Dziecko w pozycji stojącej z rozstawionymi na szerokość bioder stopami, na wysokości kolan związana lekko napięta taśma.
RUCH: Powolne wykonanie półprzysiadu z utrzymaniem kolan nad stopami i lekkim napięciem gumowej taśmy. Ręce wyciągnięte w przód. Dziecko w pozycji półprzysiadu wytrzymuje 5-10 s.

PW: Dziecko w pozycji stojącej z rozstawionymi na szerokość bioder stopami, na wysokości kolan związana lekko napięta taśma.
RUCH: Podskok obunóż z zatrzymaniem ruchu w pozycji półprzysiadu. Dziecko utrzymując ta pozycje przez 5-10 s. pilnuje, by kolana znajdowały się nad stopami a gumowa taśma była lekko napięta. Podskoki powinny być wykonywane na miękkim podłożu, takim jak materac, gąbka, gruby koc.

cwiczenie PW: Dziecko stojąc w lekkim rozkroku, stopy ustawione są równolegle. Końce gumowej taśmy włożone pod stopy od strony przyśrodkowej w okolicy przodostopia, pod I głowę śródstopia. Pięty obciążane po stronie zewnętrznej.

RUCH: Dziecko trzymając za końce gumowej taśmy wykonuje półprzysiad (pilnuje by kolana były ustawione nad stopami), a ręce z taśmą ciągnie ukośnie w górę. Zatrzymuje się w tej pozycji korygując postawę przez 5-10 s. oraz pilnuje by podczas wykonywania ćwiczenia oddychać.

cwiczenie PW: Pozycja stojąca. Na wysokości bioder założona jest gumowa taśma.

RUCH: Dziecko powolnie wykonuje chód do przodu napinając taśmę, następnie, po kilku krokach zatrzymuje się, utrzymując stabilną pozycję. Potem wolno stawia koki do tyłu.

cwiczenie PW: Pozycja stojąca. Dziecko ma założoną gumową taśmę na podudziach.

RUCH: Idzie wolno napinając taśmę. Po kilku krokach zatrzymuje się przez chwilę utrzymując pozycję i wraca tyłem małymi kroczkami.

cwiczenie PW: Stanie obunóż. Pod stopę jednej z nóg dziecko ma założoną gumową taśmę.

RUCH: Utrzymując równowagę wykonuje ruch odwiedzenia i utrzymuje tą pozycję przez kilka sekund, pilnując by kolano rzutowało na środek stopy.

cwiczenie PW: Stanie obunóż, gumowa taśma założona pod stopę jednej z nóg.

RUCH: Dziecko zgina nogę w przód w stawie biodrowym i utrzymuje równowagę w tej pozycji kilka sekund.

cwiczenie PW: Dziecko w pozycji stojącej, nogi ustawione równolegle, pod jedną stopę od strony przyśrodkowej przodostopia włożona jest gumowa taśma, ręce trzymają drugi koniec napiętej taśmy.

RUCH: Dziecko drugą nogą robi wykrok w tył, ustawiając stopy równolegle i piętę nogi zakrocznej wciskając w podłogę. Napinając taśmę utrzymuje tą pozycję przez kilka sekund.

cwiczenie PW: Dziecko w pozycji stojącej, gumowa taśma zawiązana na wysokości kostek.

RUCH: Chodzenie wolno w przód, w tył i bokiem, robiąc jak najdłuższy krok z zatrzymaniem i utrzymaniem równowagi.

cwiczenie PW: Dziecko przy ścianie wykonuje pozycje półprzysiadu. Dociskając plecy do ściany i utrzymując przez kilka sekund pozycję zwraca uwagę na prawidłowe obciążenie stóp i ustawienie kolan nad stopą.

RUCH: Przenosi ręce do przodu i odsuwa plecy od ściany. Przy ścianie pozostają tylko wypięte do tyłu pośladki. Utrzymuje tą pozycję przez kilka sekund, korygując ustawienie stóp.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce. Nogi ma odwiedzione, ustawione w rotacji zewnętrznej. Rodzic trzyma dziecko za podudzia.

RUCH: Rodzic przesuwa dziecko w bok, a dziecko ma za zadanie utrzymać równowagę poprzez wydłużanie tułowia, podobne wychylenia można wykonać kiedy dziecko leży tyłem lub przodem na piłce.

cwiczenie PW: Dziecko leży na brzuchu na piłce.

RUCH: Rodzic trzymając dziecko za nogi wypycha je do przodu, a dziecko podpiera się rękami o podłogę. Następnie ugina ręce w łokciach, próbując dotknąć nosem do podłogi.

Utrzymywanie równowagi w leżeniu tyłem na piłce oraz przechodzenie z podporu na rękach do podporu na nogach.

Podskoki na piłce z końcami gumowej taśmy włożonymi od strony przyśrodkowej pod przodostopia. Pięty dociśnięte po stronie zewnętrznej do podłogi. Dziecko napina gumową taśmę ciągnąc ją w górę i wykonuje wolno podskoki na piłce utrzymując pod I głową kości śródstopia końce gumowej taśmy.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce, lekko napięta gumowa taśma założona na przodostopie nogi. Taśma przywiązana do drabinki lub nogi stołu przechodzi nad drugą stopą.

RUCH: Dziecko wykonuje ruch odwiedzenia w stawie biodrowym. Po kilku sekundach wykonuje wolny powrót do pozycji wyjściowej.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce, lekko napięta gumowa taśma założona na przodostopie nogi położonej bliższej miejsca przywiązania gumy. Taśma przywiązana do drabinki lub nogi stołu.

RUCH: Dzieko wykonuje ruch przywiedzenia w stawie biodrowym, utrzymując taką pozycję przez kilka sekund.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce. Pod stopą ma założoną gumową taśmę, którą lekko napina.

RUCH: Dziecko prostuje nogę napinając gumową taśmę. W tej pozycji stara się utrzymać równowagę przez kilka sekund.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce a pod stopami ma gumową taśmę.

RUCH: Dziecko podnosi obie nogi w górę przez chwilę utrzymując równowagę. Na początku ćwiczeń rodzic może podtrzymać piłkę. Potem dziecko stara się unieść nogi w górę i utrzymać samo równowagę na piłce.

PW: Dziecko leży plecami na piłce. Rodzic trzyma dziecko za nogi ustawione w lekkiej rotacji zewnętrznej.
RUCH: Dziecko poprzez uniesienie głowy z leżenia tyłem przechodzi do siadu. Rodzić może nieznacznie pomóc dziecku wykonać ćwiczenie delikatnie podciągając ciało dziecka do siebie.

cwiczenie PW: Dzieci ustawione naprzeciwko siebie. Ręce trzymają na piłce.

RUCH: Przepychanie piłki, noga zakroczna ustawiona prosto, dziecko stara się wcisnąć piętę nogi zakrocznej w podłogę.

PW: Pozycja stojąca. Jedna stopa położona na piłce.
RUCH: Dziecko wciskając stopę w piłkę przesuwa ją po podłodze w przód, wciskając mocniej przodostopie oraz w tył wciskając mocniej piętę w piłkę. Dziecko wykonuje kilka wolnych powtórzeń toczenia piłki i zmienia nogę.

PW: Dziecko w siadzie podpartym na przedramionach. Na kończynach dolnych w okolicy stóp położono gumową piłkę.
RUCH: Dziecko unosząc nogi w górę stara się przetoczyć piłkę w stronę brzucha. Kiedy piłka znajduje się na wysokości stawów biodrowych dziecko wykonuje podpór tyłem unosząc biodra w górę i toczy piłkę w dół w kierunku stóp.

Ćwiczenia równoważne

Zestaw ćwiczeń przygotowany przez WŁAŚCICIEL MARKI

Design by M.P.